Jousitushuolto

Iskunvaimentimien huollot
sekä muutostyöt enduro- ja motocross-pyöriin

Olen kouluttautunut iskunvaimentimien huoltoihin sekä muutostöihin.

Palveluihini kuuluu myös radalla tapahtuva jousituksen tarkempi säätäminen.

Huoltoni sijaitsee Lopella, mutta voit tarvittaessa lähettää iskarisi huoltoon kätevästi esimerkiksi Matkahuollon avulla.


Milloin iskarit on hyvä huollattaa?

Enduroharrastajan on hyvä huoltaa vaimentimet noin 30-40 ajotunnin välein. Enduro ei yleensä ole niin raskasta iskareille kuin taasen motocross. Mutta jos ajat paljon esimerkiksi kuraisissa tai hyvin vetisissä olosuhteissa on iskareita tällöin syytä huollattaa jo hieman aikaisemmin.

Motocrossharrastajan kannattaa huoltaa iskarit noin 30 tunnin välein. Ajo on endurokuljettajaan verrattuna iskarien näkökulmasta katsottuna huomattavasti kuluttavampaa, koska radalla on yleensä enemmän vauhtia, hyppyjä ja röykkyjä.

Enduro- ja motocrosskilpakuljettajan suosittelen huoltamaan iskarit hieman tiheämmin eli noin 20 – 30 ajotunnin välein. Mahdollisten iskari ongelmien riski pienenee huomattavasti. Näin iskarit toimivat optimaalisesti, niin kuin niiden on suunniteltu toimivan sekä ajamisesta tulee tällöin turvallisempaa ja nautinnollisempaa.

Kuraisilla ja vetisillä keleillä ajattaessa on iskarit hyvä huoltaa edellä mainittua hieman lyhyemmällä huoltovälillä, koska vesi, kura ja hiekka kulkeutuvat helposti stefojen läpi vaimentimessa olevan öljyn joukkoon, ja tekevät siellä vahinkoa.

Kannattaa huomioida se, että todella kuraisissa ja märissä olosuhteissa ajettaessa huoltoväli voi tippua vain jopa muutamiin tunteihin.

Tarvitseeko uuden pyörän iskareita huoltaa milloin?

Uuden pyörän ensimmäinen iskarihuolto on yksi tärkeimmistä huolloista, ja se olisi hyvä suorittaa noin 10-15 h kohdalla. 

Uuden pyörän iskarit on hyvä huollattaa melko nopeasti, koska uudet osat vielä hieman hioutuvat ja hakevat paikkaansa - samalla tavoin kuten uuden auton moottoriöljyn vaihtokin on suositeltavaa tehdä. Tämän hioutumisen ja paikan hakemisen johdosta iskarin öljyn sekaan irtoaa pieniä metalli hippusia, jotka vuorostaan vahingoittavat iskarin sisällä olevia osia. Eli on tärkeää huolehtia, että iskareissa on puhtaat öljyt, jotta vältät iskareiden suuremman kulumisen ja isomman remontin.

Mistä iskarihuollon kustannukset muodostuvat?

Iskareiden huollon kustannukset määräytyy öljyn ja uusittavien osien määrästä sekä huoltamisessa ja purkamisessa kulutetun työajan mukaan. Vaikka iskari ei olisi rikki, on kuitenkin hyvä vaihtaa määrättyjä osia, jolla varmistetaan iskarin toimivuutta ja käyttöikää. Kun Iskarit on huollettu huoltovälejä noudattaen, niin hintaan ei tule huollossa suuria mullistuksia.

Jokainen huolto on kuitenkin yksilöllinen ja huollon todellinen tarve paljastuu yleensä vasta silloin, kun iskarit saadaan työn alle ja avattua.

Jousitushuollon hinnasto


Takaiskarin huolto 110 eur       

Takaiskarin huoltotyö MX/Enduro alk. 110€ /kpl* (Hintaan ei sisälly öljyä eikä mahdollisia muita osia)

Etuiskareiden huolto 210 eur

Etuiskareiden huoltotyö MX/Enduro 160,00-210,00€ /pari* (Hintaan ei sisälly öljyä eikä mahdollisia muita osia)

Hinnasto on suuntaa-antava – lopullinen hinta määräytyy iskunvaimentimen merkin, mallin ja kunnon mukaan.  Tarkemman hinta-arvion saat, kun soitat ja kysyt lisää!